رژیم غذایی با فیبر بالا، خطر CV را در افراد مبتلا به فشار خون بالا و بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 کاهش می دهد

3اکتبر 2019 - براساس مطالعه ی ارائه شده در کنفرانس کالج آمریکایی قلب و عروق (ACC) در خاورمیانه که همزمان با دهمین کنگره ی انجمن های قلب امارات در 3 تا 5 اکتبر 2019 در دبی برگزار شد، رژیم غذایی پر فیبر به بیماران مبتلا به فشار خون بالا و دیابت نوع 2 کمک می کند که فشار خون، کلسترول و قند خون ناشتای خود را بهبود بخشند.

فشار خون بالا و دیابت عوامل خطر اصلی برای بیماری قلبی عروقی در مراحل بعدی زندگی هستند. نوع رژیم غذایی همچنین در شدت بیماری های قلبی عروقی نقش دارد. محققان بیمارستان Care Well Heart وSuper Specialty  در امریتسار هند، رابطه بین رژیم غذایی پر فیبر و تأثیر آن بر فاکتورهای خطر بیماریهای قلبی عروقی را بررسی کردند.

طبق دستورالعمل های مؤسسه ملی تغذیه و شورای تحقیقات پزشکی هند، میزان توصیه شده ی فیبر در رژیم غذایی،(RDA) 40 گرم به ازای یک رژیم غذایی 2000 کیلوکالری در روز است. بیماران شرکت کننده در این مطالعه به دیابت نوع 2 مبتلا بودند و آنها از یک رژیم غذایی دارای 1200 تا 1500 کیلوکالری در روز استفاده می کردند که بر اساس توصیه ها، میزان RDA آنها برای فیبر باید 24 تا30 گرم باشد. محققان در این مطالعه، میزان فیبر دریافتی این بیماران را از میزان توصیه شده به میزان 20 تا 25 درصد افزایش دادند تا رژیم غذایی آنها به یک رژیم مملو از فیبر تبدیل شود.

در این مطالعه میزان فیبر مصرفی 200 شرکت کننده به مدت شش ماه پیگیری شد که شامل بررسی میزان مصرف فیبر در شروع مطالعه ، سه ماه و شش ماه بعد بود. به شرکت کنندگان نسخه ای برای رژیم غذایی با جزئیات کامل به زبان محلی آنها داده شد، که شامل لیست های مفصلی از گروه های مختلف غذایی با اندازه ی وعده ی سروینگ(portion size) هر ماده ی غذایی بود. متخصصان تغذیه ی واجد شرایط از طریق جلسات مشاوره ی منظم اطلاعاتی را گردآوری کرده و از منابع آموزی صوتی و تصویری برای اطمینان از درک این روش تغذیه ای توسط شرکت کنندگان استفاده کردند.

محققان میزان مصرف فیبر شرکت کنندگان را از چندین طریق ردیابی کردند، از جمله اینکه بیماران عکس هایی از وعده های غذایی خود را در واتس اپ ارسال می کردند- که نه تنها به دانستن فیبر موجود در رژیم آنها کمک کرد بلکه به تقریب اندازه ی پورشن(وعده ی سروینگ) غذاهای آنها نیز کمک کرد و یا تماس های تلفنی سه بار در هفته، که در طی آن جزئیات دقیقی از رژیم غذایی آنها سوال می شد.

دکتر Rohit Kapoor، مدیر پزشکیCare Well Heart وSuper Specialty Hospital و نویسنده اصلی این تحقیق گفت: "ارزیابی جامع اثرات اتیولوژیکی عوامل رژیم غذایی بر نتایج قلبی متابولیکی، اثرات کمّی آنها و میزان مصرف بهینه مطابق با آنچه تعیین شده بود، به خوبی انجام شد. این مطالعه به ما کمک نمود تا سه مورد مهم برای این جمعیت از بیماران را تعیین کنیم: اولاً ، رژیم غذایی با فیبر بالا در افراد مبتلا به دیابت و فشار خون بالا برای جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی در آینده اهمیت دارد. ثانیا، تغذیه درمانی پزشکی و جلسات مشاوره ی منظم نیز در درمان و پیشگیری از دیابت و فشار خون بالا، اهمیت دارند و سوم این که، این نوع رژیم غذایی به همراه درمان پزشکی می تواند دیس لیپیدمی ، سرعت موج نبض(Pulse Wave Velocity)، نسبت دور کمر به دور باسن و فشار خون بالا را بهبود بخشد.

شرکت کنندگان در یک رژیم غذایی حاوی فیبر بالا، بهبودی قابل توجهی را در چندین عامل خطر قلبی عروقی- از جمله کاهش 9 درصدی کلسترول سرمی ، کاهش 23 درصدی تری گلیسیریدها ، کاهش 15 درصدی فشار خون سیستولیک و کاهش 28 درصدی گلوکز ناشتا،- تجربه کردند. محققان دریافتند رژیم غذایی پر فیبر با عوامل خطر قلبی عروقی رابطه ی معکوس دارد و نقشی محافظتی را در برابر بیماری های قلبی عروقی بازی می کند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-10-high-fiber-diet-cv-hypertension.html